יום שני, 7 בספטמבר 2009

מדריך לבניית אולפן ביתי- חלק ב'

אוקי אנשים אחרי החלק הראשון שפרסמתי יותר מוקדם היום.. נתקדם במדריך ונבין איך לעזזל מעמדת הקלטה של כרטיס קול נתחיל כבר להקליט...

אז קודם כל למי שיש יותר מה להשקיע ויותר ממה לצפות באולפן נסביר מה הוא פרה-אמפ.. או בעברית קדם-מגבר.. זהו בעצם כלי שמחובר לכרטיס הקול.. אם חיצוני ואם פנימי והוא בעצם מחמם את הקול המגיע מהמיקרופון...כדי להוציא קול חם ויותר טוב משתמשים בפרה-אמפ כמו גם בקומפרסורים אקיולייזרים וכו' אני יסביר על כך במדריך אחר אבל בואו רק נגיד שזה כמו המיקסר רק שבמיקסר לכרטיס פנימי יש בדרך כלל יותר ערוצים נכנסים ושליטה נוחה על כל ערוץ וערוץ.. אף על פי שרוב המיקסרים באים עם פרה-אמפ מובנה הם לא ברמה של פרה-אמפ שתקנו בנפרד... כמו שכבר אמרתי אני ירחיב על כל המכשירים הנוספים ועל המחירים של כל מוצר ומוצר לאולפן כיום בחלק מתקדם יותר של המדריך... בנתיים נעבור איך לא? חיכינו כל כך הרבה כדי להקליט וסוף סוף הדבר הזה שמדברים אליו והוא מקליט- מיקרופון!

כן כן לפני שאתם קונים את המיקרופון שימו לב טוב טוב איזה מיקרופון אתם צריכים... קיימים המון סוגים של מיקרופונים כאשר אני אתמקד כמו תמיד ב2 הסוגים הנפוצים באולפנים ושאותם כנראה תצטרכו- קונדנסר ודינאמי...


נתחיל מהדינמי לידע כללי ולאולפנים אשר אין אפשרות לטפל בהם אקוסטית.. אם (כמעט ברור) שהאולפן שלכם הוא חדר... יכול לבוא רעש מבחוץ ולא תמיד מצליחים להשתיק את המחשב כמו שצריך... רק שתבינו ששכנים משחקים כדורגל ואני בקומה שניה אז שומעים את זה בקונדנסר.. שלא לדבר על דיבורים בתוך הבית טלוויזיות ואופנועים בחוץ... בקיצור הבנתם לבד בלי שאני יחפור על הנושא אלא אחפור בעקיפין, הקונדנסר הוא מיקרופון רגיש.. מאוד מאוד רגיש... אפשר לקרוא לו אימו אם אתם רוצים... יש אפשרות ברוב הקונדנסרים לשחק עם הרגישות בהורדת הדציבלים (שוב.. חכו למדריך המושגים אם אתם לא מבינים) אבל עדיין המייק הזה רגיש ברמות.. בקצרה המבנה שלו מכיל ממברנה ( כמו ברמקולים הניידים הזולים- העיגול מתכת) ואסור אסור אסור לקרב אליו מגנט או לקרב אותו למגנט (מוניטורים וגם זה בהמשך)... המיקרופון מתאים לאולפנים שיכולים להיות שקטים או שקטים יחסית (בוא נגיד שאם הבית שלכם שקט או שיש לכם שעות לבד בעיקר בוקר יהיה טוב בבית הכל בסדר)

עכשיו נעבור למיקרופון הדינאמי... כשמו כן הוא.. דינאמי.. המייק שמחזיקים בהופעות.. המייק שנוח ליד.. המיקרופון מומלץ לאנשים שפשוט לא יכול להיות להם שקט.. יש בעיות של בריחת סאונד מהחלון רעש בבית או שיש להם תקציב יותר נמוך וזה בסדר גמור... הדינאמי יכול להוות תחליף מעולה לקונדנסר גם בו דרך ווסת במחשב אפשר לשחק ברגישות ולהשתמש בו להקליט גיטרה (לדוגמא גיטרה חשמלית לא מומלץ לחבר ישירות לכרטיס אלא להקליט דרך דינאמי איכותי את המגבר.. מנסיון) ושלא תקבלו דעה קדומה עליו.. יש דינאמים יותר יקרים מקונדנסרים.. סכומים מכובדים משלמים על דינאמי באמת טוב כמה אלפיות טובות.. בקיצור לאנשים עם יותר בעיות בתקציב והסאונד עדיף באמת דינאמי למרות שיותר חם ומגניב קונדנסר.. נ.ב המייק דורש מטח פאנטום שיש בכרטיסים חיצוניים מיקסרים ופרה-אמפים למיניהם אני חושב ש48V...


שימו טחול:
1.אני לא ממליץ לקנות דינאמי כדאי מאוד שתבדקו כי בחדר גדול וריק זה באמת עדיף דינאמי בחדר עם רהיטים וקטן יותר אולי עדיף קונדנסר.. הבעיה היא בעיקר עם רעש סביבתי ואם יש לכם פתרון אקוסטי-יצירתי אתם מוזמנים להשתמש בו
2. לא יודע אם שמתם טחול אבל אמרתי "נתחיל בדינאמי" ובעצם התחלתי בקונדנסר.. סתם נראה כמה אתם ערניים כי המדריך חופר אני יודע אבל אם כבר לכתוב מדריך אז שיהיה הכי טוב שיש היום



אוקי אז עכשיו נזכר מה יש לנו.. מחשב וכרטיס קול עם יכולת לחבר מיקרופון קונדנסר שדורש מטח פאנטום מיקרופון.. אהה אבל איזה מפגרים אנחנו איך מחברים הכל?

אז זהו שבמקרה של כרטיס חיצוני לרוב או שקונים חיבור MIDI או שהוא מגיע עם חיבורים ואתם רק מחברים למחשב.. בכרטיס פנימי צריך את המיקסר לקנות לו כבל RCA לPL גדול או לקטן עם מפצל ולחבר לכרטיס קול את הצד של הPL ואת המיקסר בRCA בצד ימין למעלה לרוב... ימין ושמאל 2 חיבורים..

עכשיו אנחנו רוצים מיקרופון- תן להקליט- נכון גם המיקרופון צריך כבל... כבל XLR נקבה בצד של המיקרופון כי המייק הוא גבר הוא זכר והוא צריך נקבה... וXLR זכר בצד השני שיתחבר לכרטיס קול או בדינאמי אפשר PL כמובן גם כן זכר...

רגע זה לא הכל... המייק צריך להיות על סטנד שנוכל לעמוד או לשבת ולנגן/לשיר אליו... אז צריך סטנד עם בום כדי שנוכל להוריד ולהרים שאחרים מקליטים או שמחליפים לגיטרה.. בכל מקרה העיקרון הוא הסטנד.. ברגע שיש לנו קונדנסר כמה הוא אימואי ורגיש לא לשכוח.. הוא צריך בולם זעזועים.. עכביש זה נקרא בימינו בגלל הצורה שלו עם החוטים אבל הוא רגיש גם מבחינת הסאונד ככה שצריך פופ פילטר שיסנן רעשים מעצבנים של אוויר.. אפשר להשתמש גם לדינאמי אבל לא נחוץ כמו לקונדנסר







אז כן.. טכנית אנחנו יכולים להקליט... אבל איך נשמע את מה שאנחנו מקליטים? שלא לדבר על הפקה אז בכלל... בנתיים אנחנו צריכים לשמוע בזמן הקלטה שלא ניפול מהקצב.. או שנכתיב קצב תלוי מה מקליטים- לכל הכלים שלא התייחסתי כמו מערכת תופים בעיקר אני מצטער אני אקדיש חלק אחד במדריך על הקלטת כלי נגינה...
אז כן אנחנו צריכים אוזניות עכשיו.. שלא ישמעו מרמקולים בזמן הקלטה אנחנו צריכים אוזניות סגורות... אוזניות של 20-30 שקל כאלו יכולות לעשות את העבודה לדברים מינימליים אבל ברגע שאנחנו הולכים על איכות צריך שלא תהיה זליגת סאונד ואם יש אז זליגה נמוכה בקיצור להקלטה- אסור בתכלית האיסור לעבוד עם אוזניות פתוחות.. רק אוזניות סגורות ולא מוניטוריות- מוניטוריות הן לעריכת סאונד ואילו האוזניות שאתם צריכים הם רק אטומות.. לפחות בכל הקטע של הקלטה...
אוקי אז זהו.. כל עוד יש לכם תוכנת הקלטה ( או שתחכו למדריך על כך) אתם כבר יכולים להקליט!!
החלק הבא הוא על מוניטורים, הקלטת שאר כלי הנגינה אקוסטיקה ומחירים.. יכול להיות שאני אפצל לחלק שלישי ורביעי..
תהנו!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה