מה הוא קומפרסור ומה תפקידו !
קומפרסור הוא כלי המטפל בעוצמה של אות השמע בכל רגע נתון, ולא בשום דבר מלבדה. כל ה"שומן" או כל אפקט אחר שנשמע כתוצאה מהשימוש בקומפרסור הוא תופעת לוואי ותו לא. קומפרסור משנה עוצמה. אבל איך? או!
בעקרון הקומפרסור הוא מכשיר שמנחית את עוצמת האות כאשר היא עולה מעבר לערך נתון. המידה בה אנו משתמשים לציון עוצמת אות שמע היא DB, כאשר 0DB הוא עוצמה מקסימלית, מינוס-אינסוף DB הוא העוצמה המינימלית. DB היא לא יחידת מידה לינארית, אבל כרגע זה לא משנה לך.
על כל פנים - הקומפרסור לא עושה שום דבר עד שעוצמת האות שנכנס אליו לא עוברת ערך מסוים. הערך הזה נקרא THRESHHOLD (בכל קומפרסור תמצא כפתור כזה). למשל, אם ה-THRESHHOLD מכוון למינוס 4 DB ועוצמת האות היא מינוס 6 DB, לא יקרה כלום. גם כשעוצמת האות תהיה מינוס 4 DB לא יקרה כלום. אבל כשהאות יעלה מעל זה, למשל מינוס 3 DB, הקומפרסור יתחיל לפעול.
ואיך הוא יפעל? הוא ינמיך את עוצמת האות. לפי מה? לפי פרמטר שנקרא RATIO (כמעט בכל קומפרסור תמצא כפתור כזה). RATIO בעברית הוא "יחס", ובדרך כלל הוא מקבל ערכים כמו 1/1.5, 1/2, 1/3, 1/10 וכו'. מהו היחס הזה? ובכן, זהו יחס ההנמכה של העוצמה מעבר ל-THRESHHOLD.
אסביר בדיוק. ההסבר נראה מסובך, אבל למעשה הוא פשוט.
נקרא להפרש בין העוצמה של האות הנכנס לבין ה-THRESHHOLD בשם A. הכפל את A ב-RATIO (מה שיקטין אותו - אם RATIO הוא 1/3, למשל, זאת אומרת שיוצא לך A חלקי שלוש). הוסף את מה שיצא לך ל-THRESHHOLD ותקבל את מה שיוצא מהקומפרסור. כלומר: קיבלת אות מונמך (שהרי האות המקורי היה THRESHHOLD+A, והאות עכשיו הוא THRESHHOLD+A/3).
דוגמה: ה-THRESHHOLD מכוון למינוס 4 DB, ה-RATIO מכוון ל-1/2, והאות הנכנס הוא בעוצמה של מינוס 2 DB. במצב זה A (ההפרש) יהיה 2. הכפל את 2 ב-RATIO, כלומר ב-1/2, ותקבל 1. הוסף 1 ל-THRESHHOLD, כלומר למינוס 4 DB, ותקבל מינוס 3 DB. כלומר: האות המקורי היה מינוס 2 DB ועכשיו הוא מינוס 3 DB - הוא חלש יותר.
אלה שני הפרמטרים העיקריים שיש כמעט בכל מכשיר או PLUGIN של קומפרסור. אבל יש עוד שני פרמטרים שיש ברוב המכשירים, והם ה-ATTACK וה-RELEASE.
ATTACK שולט על זמן התגובה של הקומפרסור לאחר שעוצמת האות הנכנס עלתה מעל ה-THRESHHOLD. כלומר: הקומפרסור לא מתחיל "לקמפרס" (להקטין את האות הנכנס כמתואר למעלה) מיד, אלא עושה זאת בהדרגה, לאורך זמן מסוים, כשרק בסופו הוא מגיע לקומפרסיה מלאה. הזמן הזה הוא ה-ATTACK, והוא נמדד במילישניות. ATTACK מהיר (0-5 מילישניות, נניח) יגרום לקומפרסור להכנס לפעולה מהר יותר ויחסום כל צליל חזק בעודו באיבו. ATTACK איטי יותר יגרום לצלילים חזקים בהתחלה להיות מושפעים פחות.
RELEASE, לעומת זאת, הוא הזמן שלוקח לקומפרסור "להשתחרר", לאחר שעוצמת אות הכניסה ירדה אל מתחת ל-THRESHHOLD. הקומפרסור לא יכול להפסיק לקמפרס בבת אחת, כיוון שהתוצאה תהיה מאד לא מוסיקלית. לכן הוא עושה זאת בהדרגה, לאורך זמן, וזמן זה נקרא RELEASE. גם הוא נמדד במילישניות, אבל הערכים שלו גבוהים הרבה יותר בדרך כלל. ערכים סבירים ל-RELEASE נעים בין 60 ל-200 מילישניות (יש כאן גם הרבה עניין של טעם ושל מה שאתה מנסה לעשות למטרות מסוימות, ספציפיות, אפשר להשתמש גם בערכים נמוכים או גבוהים יותר).
פרמטר (כפתור) מקובל נוסף נקרא MAKEUP GAIN. תפקידו הוא להגביר את עוצמת אות היציאה של הקומפרסור במידה אחידה. מדוע? כי הקומפרסיה מנמיכה את האות, ואנו אוהבים לשמוע אות חזק וברור.
כלומר - אחרי ההנמכה שתוארה למעלה אנחנו מגבירים את האות. אז מה עשינו בזה, בעצם?
מה שעשינו הוא צמצום ההפרש בין העוצמות הנמוכות לעוצמות הגבוהות של האות. כלומר - קומפרסור גורם לכך שההפרש בין העוצמה של אות חלש לעוצמה של אות חזק יקטן. לכן הוא נקרא קומפרסור.
בחלק מהקומפרסורים פרמטר ה-MAKEUP GAIN הוא אוטומטי. בקומפרסורים כאלה, ככל שתקמפרס יותר כך תעלה העוצמה הכללית של האות - גם צלילים חלשים ישמעו רמים וברורים. בקומפרסורים שבהם ה-MAKEUP GAIN הוא ידני, נשיג את אותה תוצאה ע"י משחק בו.
אלה חמשת הפרמטרים העיקריים של הקומפרסור.כאמור-יש עוד,
אבל אלה צריכים לתת לך מושג כללי על מה שאתה עושה.
אין לי מושג מי כתב את זה במקור אבל גם אני למדתי לפי המדריך הזה... לפחות בהתחלה של המיקסינג תדעו להשתמש בקומפרסור בקרוב אני מקווה להביא דבר דומה על אקיולייזר ועוד כלי הפקה שונים..
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה